Nieuws

Krapte op de arbeidsmarkt en toch business as usual in 2020?

De krapte op de arbeidsmarkt heeft in 2019 volgens de cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) een nieuwe recordhoogte bereikt. Er zijn bijna evenveel vacatures als werklozen. Tel daar bij op dat Nederland, zo ook de arbeidsmarkt vergrijst en de situatie wordt nog nijpender. Zo is bijvoorbeeld bij het Rijk de vergrijzing extra goed zichtbaar. Het Rijk blijkt ten opzichte van de Nederlandse arbeidsmarkt een ouder personeelsbestand te hebben. Maar voor elke organisatie geldt het gevaar van het weglekken van kennis door de uitstroom van de oudere werknemers en ook al begint de markt langzamerhand te kantelen door, het is nog steeds een werknemersmarkt. En dan hebben we het niet eens gehad over de mismatch tussen opleidingen en de vraag op de arbeidsmarkt.

Vacatures langer open
Merk jij ook dat de vactures binnen je organisatie langer open staan of zelfs niet ingevuld worden? Ligt dit dan volledig aan de arbeidsmarktkrapte? Deels zal dit zo zijn en deels zal het ook kunnen liggen aan het feit dat ondanks alle veranderingen op de arbeidsmarkt nog steeds op dezelfde manier gezocht wordt naar nieuwe collega’s met ook nog eens hetzelfde wensenlijstje. Door de hoogconjunctuur zie je dat veel organisaties  in een soort spagaat komen. De druk op bestaande werknemers neemt toe en daarmee de behoefte aan nieuwe collega’s. Juist door de hoge werkdruk en gebrek aan tijd schiet het met aandacht werven van nieuwe collega’s er bij in. Het gemakkelijkste is iemand te zoeken die al hetzelfde gedaan heeft bij een concurrent of in dezelfde branche. De redenen voor iemand om hetzelfde te gaan doen een deur verderop zijn natuurlijk niet ruim. De vraag is dan ook wat je (nieuwe) werknemers te bieden hebt. Natuurlijk is ervaring fijn en daarnaast is het belangrijk te weten wat de drijfveren zijn van een nieuwe werknemer om te kunnen bepalen of iemand succesvol kan worden binnen je organisatie. Kijk dus niet alleen naar wat iemand al kan maar juist naar waar iemand behoefte aan heeft en erg goed in zou kunnen worden.

Employer branding, belangrijkste HR-thema 2019

Op Intermediair.nl is te lezen dat het thema employer branding en arbeidsmarktcommunicatie in 2019 het belangrijkste HR-thema is. Door de toenemende krapte op de arbeidsmarkt heeft HR als belangrijkste rol om ervoor te zorgen dat werkgevers voldoende en geschikt menselijk kapitaal beschikbaar heeft voor realisatie van bedrijfsdoelen. Voor HR betekent dit vooruitkijken, plannen en tijdig actie ondernemen. Een vijfde van de bedrijven ervaart belemmeringen in bedrijfsvoering door tekort aan arbeidskrachten belemmeringen. Tekort aan werknemers zet een bovengrens op productiviteit en een rem op groei.

De sollicitant selecteert het bedrijf
Het is de sollicitant die het bedrijf selecteert en niet andersom. Een algemene en weinig zeggende vacaturetekst is echt niet meer voldoende. Als werkgever moet je je best doen om de sollicitant te verleiden. Recruitment lijkt steeds meer op marketing. Wie ben je als werkgever, waar houd je je mee bezig, wat vind je belangrijk, wat heb je te bieden en waarom is het zo leuk om bij jou te werken? En via welke kanalen communiceer je om jouw doelgroep te bereiken. Hierbij is het natuurlijk belangrijk dat je het werkgeversprofiel dat je naar de arbeidsmarkt communiceert ook in praktijk waarmaakt naar jouw medewerkers.

Andere steeds belangrijker HR-trends die relevant zijn in profilering naar de arbeidsmarkt zijn: Innovatieve organisatieconcepten en de Employee Experience. Belangrijke selectiecriteria voor sollicitanten zijn o.a.: ruimte, zelfstandigheid, opleidings- en ontwikkelmogelijkheden en flexibele werktijden. Behandel de medewerker als klant. Welke behoeften heeft de medewerker, hoe speel je hier op in en heb je plezier van een gemotiveerde en productieve medewerker