Employer branding, belangrijkste HR-thema 2019

Op Intermediair.nl is te lezen dat het thema employer branding en arbeidsmarktcommunicatie in 2019 het belangrijkste HR-thema is.

Door de toenemende krapte op de arbeidsmarkt heeft HR als belangrijkste rol om ervoor te zorgen dat werkgevers voldoende en geschikt menselijk kapitaal beschikbaar heeft voor realisatie van bedrijfsdoelen. Voor HR betekent dit vooruitkijken, plannen en tijdig actie ondernemen.

Een vijfde van de bedrijven ervaart belemmeringen in bedrijfsvoering door tekort aan arbeidskrachten belemmeringen. Tekort aan werknemers zet een bovengrens op productiviteit en een rem op groei.

De sollicitant selecteert het bedrijf

Het is de sollicitant die het bedrijf selecteert en niet andersom. Een algemene en weinig zeggende vacaturetekst is echt niet meer voldoende.

Als werkgever moet je je best doen om de sollicitant te verleiden. Recruitment lijkt steeds meer op marketing. Wie ben je als werkgever, waar houd je je mee bezig, wat vind je belangrijk, wat heb je te bieden en waarom is het zo leuk om bij jou te werken? En via welke kanalen communiceer je om jouw doelgroep te bereiken. Hierbij is het natuurlijk belangrijk dat je het werkgeversprofiel dat je naar de arbeidsmarkt communiceert ook in praktijk waarmaakt naar jouw medewerkers.

Andere steeds belangrijker HR-trends die relevant zijn in profilering naar de arbeidsmarkt zijn: Innovatieve organisatieconcepten en de Employee Experience. Belangrijke selectiecriteria voor sollicitanten zijn o.a.: ruimte, zelfstandigheid, opleidings- en ontwikkelmogelijkheden en flexibele werktijden. Behandel de medewerker als klant. Welke behoeften heeft de medewerker, hoe speel je hier op in en heb je plezier van een gemotiveerde en productieve medewerker.