Onboarding

Door: J. Jutten 8-5-2020

Categorieën
:
Nieuws,

Je hebt veel tijd en moeite gedaan om de juiste kandidaat te vinden. Het arbeidscontract is getekend en de pre-boarding fase is succesvol verlopen. En nu is de eerste dag dan eindelijk aangebroken. Gooi je de nieuwe collega dan zomaar in het diepe met de kans dat je over een paar maanden weer op zoek moet?  Dit zou verspilling van tijd en natuurlijk van geld/omzet zijn. Het vinden van de juiste kandidaat is al een klus op zich, maar nieuwkomers een welkom gevoel geven, goed laten integreren, ondersteunen met persoonlijke ontwikkeling en behouden voor de organisatie is veelal pittiger. Door onboarding op te nemen in het standaardproces is de kans op succes een stuk groter. Een definitie van onboarding (er zijn er vele) is: het mechanisme waardoor nieuwe medewerkers de nodige kennis, vaardigheden en gedrag verwerven om insiders te worden binnen de organisatie.

Onboardings-programma

Met een gestructureerd programma zorg je voor meer betrokkenheid en geef je daarnaast de nieuwkomer de middelen en kennis (van de organisatie en/of producten/diensten) snel onderdeel te worden van de organisatie en daarmee een bijdrage te leveren aan de organisatiedoelen. Onboarding-programma's zullen per organisatie verschillen. Dit is onder andere afhankelijk van grootte en cultuur. Het is ieder geval goed om het programma om de volgende 3 kernelementen te bouwen. 1. Operationeel: faciliteer de nieuwkomer met de juiste middelen en benodigde kennis om het werk waar hij/zij voor opgesteld staat in korte tijd goed te kunnen doen. 2. Menselijkheid: de nieuwkomer moet zich welkom voelen, in het programma moet tijd ingeruimd worden om kennis te maken met collega’s en eventuele externe relaties. Zorg ervoor dat de nieuwkomer zich onderdeel van de ‘familie’ voelt. 3. Tactisch/strategisch. Het moet voor een nieuwkomer duidelijk zijn hoe de organisatie in elkaar zit (structuur) en waar de organisatie voor staat (missie, visie, doelen, ontwikkelingen, bedrijfscultuur, etc.). Gedachte hierachter is dat de nieuwkomer zich vereenzelvigt met de organisatie en zijn/haar verantwoordelijkheid pakt om bij te dragen aan het realiseren van de gestelde doelen.

Een goed onboardings-programma heeft onder andere positief effect op het employerbrand, zorgt voor sneller ingewerkte collega’s en makkelijker aantrekken van nieuwe collega’s. Check na 2 en 4 werkweken wat de nieuwkomer van het onboardings-programma vindt. Eventuele verbeteringen neem je direct op en dit laat je vanzelfsprekend ook weten aan de tipgever!